פורסם בירחון משאבי אנוש, 24/2/13
דווקא עכשיו, במציאות המשתנה בארגונים, במציאות הדינמית והתזזיתית, נדרשת מנהיגות אפקטיבית. מנהלים נדרשים לשפר את הישגיהם האישיים והישגי צוות העובדים שלהם באופן עקבי ומתמיד. הם נדרשים לא רק לתאם ולהוציא אל הפועל אלא גם להוביל את אנשיהם להשגת היעדים מתוך תחושת מחויבות וחיבור. על המנהלים לפתח יכולות מנהיגות ולהפעיל מיומנויות ניהול כבר מיומם הראשון בתפקיד
מנגד, "דווקא עכשיו" אנו חווים מציאות של מחסור במשאבי זמן מנהלים ובתקציבים למימון תוכניות ארוכות טווח.
בנוסף לזה, אנו עדים לאחרונה, למגמה של שינויים בגורמי המוטיבציה של המנהלים ולדרישה גוברת למתן פתרונות מיידים.
מאפיינים אלו הופכים את מבנה תוכניות לפיתוח המנהלים הקיימות לפחות רלוונטיות ומחייבים את כל מי שעוסק בנושא לחשיבה מחודשת .
בחשיבה על תוכניות פיתוח מנהלים עתידיות נראה חשוב לתת מענה לשאלות הבאות:
1. כיצד צריכות להיראות תוכניות לפיתוח מנהלים הן מבחינת תכנים והן מבחינת שיטות הלמידה?
2. כיצד נכון לשווק תוכניות אלו בארגון?
3. מהן דרכי ההטמעה האפקטיביות של תוכניות אלו בארגון?
בכנס השנתי ה 20 - הדרכה ולמידה בארגונים בישראל שהתקיים בכפר המכבייה ב 5,6 לפברואר, הנחנו דיון בשיתוף אנשי מקצוע בארגונים (מנהלי הדרכה /מנהלי פיתוח /מנהלי מאבי אנוש) לשתף מניסיונם ולענות לשאלות אלו.
להלן הנקודות שעלו בדיון:
על התוכניות לפיתוח מנהלים בעידן הנוכחי להיות:
• קצרות (4-5 ימים), ממוקדות, אינטנסיביות ומגוונות בתכנים ("כמו הגיבושונים בצבא")
• מותאמות לצרכים אישיים וארגוניים:
• מסתייעות בטכנולוגיה :
• מגובות בתוכנית תחזוקה –
• העושות שימוש בשיטות למידה חווייתיות ואינדיבידואליות כמו:
• עושות שימוש בכוחות הקיימים בארגון – "מנהלים מכשירים מנהלים"
הרעיונות שעלו בדיון לשיווק תוכניות אלו בארגון היו:
• חיבור הנהלת החברה ו/או גורמי מפתח בארגון לתהליך פיתוח התוכניות: לזיהוי הצרכים ולפיתוח התכנים לקורסים (כמו ועדת היגוי , קבוצות מיקוד, שימוש באנשי מפתח בארגון)
• יצירת סוכני שינוי מבין מנהלים שעברו את התהליך
• דרך סיפורי חוויה אישית, הצלחה ומתן קרדיט, העברת המסר מפה לאוזן
• מיתוג הקורסים/התוכניות כ- מוצר יוקרתי בכל דרך אפשרית בין השאר על ידי קביעת תהליכי איתור ומיון ממוקדים ואיכותיים למועמדים להשתתפות בקורסים
הרעיונות שעלו בדיון לדרכי הטמעה אפקטיבית של התוכניות היו:
• חיבור ומעורבות ההנהלה לנושא
• קביעת תהליכי מיון ממוקדים ואיכותיים למועמדים להשתתפות בקורסים
• חיבור לsuccess plan ו/או כתנאי לקבלת הבונוסים
• בדיקת אפקטיביות התוכניות :השוואת ביצועים בין מנהלים שעברו קורס לאלו שלא עברו קורס. השוואה שמראה את התוצאות – ROI
• יישום תהליכי בקרה וחשוב מכל – קיום קפדני של תוכניות תחזוקה
נתונים ורעיונות אלו שעלו בדיון אימתו במידה מסוימת את התרשמותנו מהשטח וממחקרים שנעשו בעולם , שתוכניות לפיתוח מנהלים עם דגש על הדרכת מיומנויות ניהול אינן מתאימות לצרכי השעה.
היום, התוכניות צריכות להיות מתוכננות היטב, לתת מענה אישי ומערכתי, להיצמד ולתמוך באסטרטגיה הארגונית ולכוון את ניהול הביצוע. במקביל הן צריכות להיות קצרות, ממוקדות ובעיקר להחזיר תוך זמן קצר את ההשקעה (ROI).
גם ניסיוננו בפיתוח מנהלים בארגונים מחזק תמונת מצב זו. התובנה העיקרית שלנו היא שהיום חשוב יותר מתמיד להתמקד בפיתוח היכולות האישיות של המנהל שיאפשרו התמודדות עם האתגרים העתידיים ובמקביל לדאוג למציאת זיקה בין מטרותיו למטרות הארגון .
נירית פולק וסוזט סקר
POSETIVE – פיתוח אנשים בארגונים
פיתוח מנהלים באמצעות מודל MLEQ© - Managerial Leadership with EQ
כדי לבחון מה אתם יכולים לעשות במקרה שלכם, אתם מוזמנים אלי ליעוץ